Fri frakt över 699 kr. Snabb hemleverans 2-3 arbetsdagar *

Cirka 80% av alla förstföderskor får någon form av bristning när de föder barn och cirka 3% drabbas av större bristningar eller att de spricker under förlossningen. Oavsett om du har spruckit eller inte så är det jätteviktigt att du tar hand om dig och din kropp efter förlossningen och verkligen lyssnar på vad den har att säga. Det finns en hel del tips och trix som hjälper till att minska smärta och svullnad efter förlossningen och som helt enkelt gör vardagen lite enklare.

Vi har tagit del av kvinnohälsofysioterapeuten Johanna Edströms bästa tips till dig som spruckit under förlossningen och dig som bara vill boosta din återhämtning!

Generella tips till dig som nyligen fött barn

  • LYSSNA PÅ KROPPEN!
  • Undvik att sitta för längre. Vila och mata gärna bebis i liggande postition.
  • Om du får ökad svullnad, tyngdkänsla eller mer smärta så testa att lägga dig ned.
  • Kom igång med knipträningen så snart det känns okej!
  • Håll rent och byt binda ofta.

Smärtlindring efter förlossning

  • Om du blivit rekommenderad eller ordinerad smärtlindrande läkemedel – ta dessa. Det minimerar smärtan!
  • Smärtlinda med kyla om du upplever att det hjälper. En Isbinda är bra och kan kännas skön att lägga mot området som smärtar. Var försiktig med att ha för kallt direkt mot huden bara!

Kissa efter att ha fött barn

  • Undvik att gnugga där nere efter toalettbesök. Badda hellre.
  • Kissa i duschen och ta hjälp av duschstrålen för att tvätta rent, eller använd vår intimdusch. Den hjälper dig att rengöra på ett effektivt och smidigt sätt!

Bajsa efter att ha fött barn

Att gå på toaletten och göra nummer två efter en förlossning kan kännas väldigt läskigt. Johannas bästa tips är:

  • Undvik att vara hård i magen. Be om råd och eventuellt läkemedel för att hellre vara lite lös i magen.
  • Även här, undvik att gnugga och torka. Försök badda istället.
  • Skölj med vatten istället för att torka med för mycket papper eller använd en intimdusch.
  • Ta stöd med en bit papper mot mellangården när du bajsar för att skydda stygnen. Det kan också göra att det känns lite lättare att krysta.

Sex efter förlossning

  • Jäkta inte! Vänta gärna 6 – 8 veckor eller precis så länge som du känner att just du behöver.
  • När det väl känns okej att prova: Använd glidmedel. Slemhinnorna blir ofta torra av t.ex. amning.

Vill du läsa mer om att spricka under förlossningen så har vi skrivit ett inlägg om detta här: Spricka under förlossningen. Vill du ta del av fler smarta tips och bra information om kvinnohälsa, graviditet och postpartum direkt av en legitimerad fysioterapeut så rekommenderar vi att du går in och följer fysio_johanna på Instagram!