Fri frakt över 699 kr. Snabb hemleverans 2-3 arbetsdagar *

Att föda barn är en fantastisk upplevelse, men det är också en utmanande tid för din kropp och ditt sinne. Vi har skrivit ihop en kort guide med tips och råd för hur du kan ta hand om dig efter förlossningen och förhoppningsvis få en snabbare och enklare återhämtning.

Vila och återhämtning efter förlossning

  1. De första veckorna efter förlossningen är det viktigt att du vilar och tar hand om dig själv. Be om hjälp från partner, familj eller vänner med hushållssysslor, matlagning och barnpassning.
  2. Sov så mycket du kan! Även om det bara är kortare tupplurar under dagen så gör sömnen att du återhämtar dig bättre.
  3. Lyssna på din kropp och undvik ansträngande aktiviteter.

Fysisk återhämtning efter att du fött barn

  1. När du orkar börja röra på dig så ta lätta promenader och kom igång med bäckenbottenträning så snart du känner dig redo.
  2. Ät så hälsosamt du kan och drick mycket vatten. Investera i en bra vattenflaska med sugrör som du alltid bär med dig.
  3. Om du har bristningar eller suturer, se till så du sköter om dem ordentligt.

Emotionell återhämning efter förlossningen

  1. Det är fullt normalt att känna sig trött, orolig eller nedstämd efter förlossningen. Om du är orolig över att din nedstämdhet är något mer så kan du läsa vårt blogginlägg Förlossningsdepression och baby blues.
  2. Gå med i en mammagrupp eller hitta andra mammor att prata med. Det kan kännas skönt att dela tankar och erfarenheter med andra i samma situation. Visste du att Plume har en egen mammagrupp på Facebook? Du hittar den här: Öppet & Ärligt Mammasnack – Plume Community
  3. Ta dig tid för avkoppling och aktiviteter som du tycker om. Att bli mamma är stort men glöm inte bort att du fortfarande är du också.

Ta hand om dig mentalt efter att du fött barn

  1. Sätt realistiska förväntningar. Det tar tid att återhämta sig från en förlossning. Var inte för hård mot dig själv och titta inte för mycket på vad och hur andra gör i t.ex. sociala medier. Du gör så gott du kan och det är alldeles tillräckligt!
  2. Våga be om hjälp. Om du känner dig överväldigad, säg det. Be om hjälp från din omgivning!
  3. Ta hand om dig och din kropp på ett sätt som får dig att må bra.

Kom ihåg att du inte är ensam. Det är normalt att känna sig utmattad och överväldigad efter en förlossning. Genom att ta hand om dig själv på bästa sätt kan du även ta hand om din bebis på bästa sätt. Vi önskar dig en hälsosam återhämtning och glöm inte bort att njuta av din nya familj <3