Fri frakt över 699 kr. Snabb hemleverans 2-3 arbetsdagar *

Affirmera mera under graviditet och förlossning

När man blir gravid så skapar man ofta en föreställning om hur graviditeten ska vara och även hur själva förlossningen ska gå till. I början tänker man ofta hur enkelt och smidigt allt ska gå och hur mysigt det ska vara. Efterhand är det dock lätt att man istället börjar fokusera på de jobbiga sakerna och att man kanske till och med börjar känna en rädsla inför förlossningen eller saker som kan hända.

Den mentala kraften under graviditeten och framförallt förlossningen har en betydande roll. Att vara gravid och att föda barn är en process där man hinner gå igenom flera olika mentala stadier på kort tid och ibland behöver man lite extra stöd i hur man kan välja eller stanna kvar i positiva och energigivande känslor istället för att falla ned i det tuffa. Affirmationer kan egentligen användas inom alla områden i ditt liv men i det här inlägget fokuserar vi på affirmation under graviditet och affirmation under förlossning.

Vad är affirmationer?

Att affirmera innebär att säga positiva påståenden till sig själv upprepade gånger under en längre period. Ju mer du använder dig av affirmationerna desto större är chansen att du tar in budskapet och får kraft genom dem.

Varför ska man använda affirmationer?

En affirmation är ett medvetet valt budskap eller en instruktion som du ger dig själv för att slutligen förankra tanken i ditt undermedvetna. Varför ska man använda affirmationer? Det är egentligen ganska enkelt, precis som med allt annat så börjar du slutligen tro på någonting om du hör det tillräckligt många gånger. Det är så hjärnan och människan fungerar. Du kan använda affirmationer under graviditeten för att känna acceptans för allt som sker. Under förlossningen är det jättebra att använda affirmationer för att känna en större kontroll.

5 tips på hur du kan använda affirmationer

  1. Det är viktigt att dina affirmationer är realistiska och trovärdiga.
  2. Använd affirmation som metod under en längre tid. Börja gärna redan under graviditeten. Ju längre tid du har på dig desto större är chansen att det fungerar.
  3. Affirmationer kan tänkas, sjungas, skrivas ned eller vad som än passar dig bäst.
  4. Skriv ned dina affirmationer och sätt upp dem runt om i hemmet så du ser dem varje dag.
  5. Be din stödperson att påminna dig om affirmationerna under förlossningen för att hjälpa dig att hitta ditt fokus igen.

Affirmationer under graviditeten

Tips på affirmationer du kan använda under graviditeten:

  • Min kropp förändras för att det växer ett liv inuti mig
  • Jag lyssnar på min kropp
  • Min kropp vet vad den behöver
  • Min kropp vet vad den gör
  • Jag är tacksam över att min kropp kan bära detta barn
  • Jag känner mig så älskad och stöttad av alla runt omkring
  • Jag kommer att bli en grym mamma
  • Varje vecka är ett steg närmre min bebis
  • Varje spark påminner mig om att du snart är här
  • Min bebis och jag gör det här tillsammans

Affirmationer under förlossningen

Tips på affirmationer du kan använda under förlossningen:

  • Att föda är en naturlig process
  • Jag litar på mina instinkter
  • Smärtan är inte farlig
  • Hur min förlossning än blir så kommer jag att vara stolt över mig själv
  • Jag är inte ensam, i detta ögonblick föder kvinnor tillsammans med mig världen över
  • Jag andas och öppnas
  • Min kropp föder i sin takt
  • Varje värk är ett steg närmre mitt barn
  • Min barn kommer att komma ut
  • Jag klarar vad som helst i 60 sekunder